Aan welke kosten moet je denken als je een woning gaat kopen?

Er zijn meerdere kosten waar je rekening mee moet houden. Sinds 2018 kan er nog maar 100% van de marktwaarde geleend worden, hierdoor komen alle kosten voor eigen rekening. Hou er dus rekening mee dat je bij het kopen van een huis altijd spaargeld nodig hebt. Meestal betaal je onderstaande kosten allemaal bij de notaris wanneer je de eigendomsakte gaat tekenen.

V.O.N. of K.K.?

Wanneer je een woning gaat kopen zie je vaak v.o.n. (vrij op naam) of k.k. (kosten koper) staan. Wat houdt dat voor jullie in? De afkorting voluit schrijven zegt het al een beetje. Vrij op naam houdt in dat je twee kosten niet hebt, namelijk de overdrachtsbelasting en leveringsakte kosten van de notaris. Bij kosten kopen heb je dit wel. Hieronder leggen wij graag de verschillende kosten uit voor de aankoop van de woning.

Overdrachtsbelasting

Wanneer je een woning k.k. koopt, dan krijg je te maken met overdrachtsbelasting. Sinds 1 juli 2011 is dit 2% van de koopsom van de woning.

Leveringsakte

Bij de notaris teken je de overdracht van eigendom (levering). Hierdoor krijg je de woning op de naam. Het kan erg verschillend zijn wat notarissen rekenen. Wij hebben veel ervaring met de notarissen in de regio Utrecht, waardoor het raadzaam kan zijn om samen met ons de kosten te vergelijken.

Financieringskosten

Meestal wordt een woning gekocht met een hypotheek. Om een hypotheek te regelen maak je ook bepaalde kosten. Volgende kosten kunnen voorkomen:

Hypotheekakte

Ook deze akte wordt ondertekend bij de notaris. De notaris zorgt ervoor dat de hypotheek op de woning komt te staan. Ook deze kosten kunnen erg variëren.

Taxatiekosten

Wanneer je een bestaande woning koopt, dus geen nieuwbouw, heb je voor de geldverstrekker een gevalideerd taxatierapport nodig om de waarde aan te tonen van de aan te kopen woning. Ook kan het zijn dat je een taxatierapport nodig hebt voor jouw huidige woning, zodat je kan aantonen dat er geen restschuld op zit en eventueel een overbruggingskrediet af te sluiten. Dit kan variëren van 25 euro tot 900 euro per rapport. Wij helpen je graag met onze ervaring met taxateurs in de regio Utrecht.

Let op: Koop je nieuwbouw met afkoop erfpacht? Dan kan het zijn dat de geldverstrekker wel om een taxatierapport vraagt. Hierdoor kan je aan te tonen dat de afkoop erfpacht bij de waarde hoort.

Advieskosten

Om een hypotheek te sluiten, neem je meestal een hypotheekadviseur in arm. Hiervoor betaal je éénmalig kosten voor.

Nationale Hypotheek Garantie (NHG)

Wanneer je een woning koopt onder de grens van (1 januari 2019) 290.000 euro, kan je in aanmerking komen voor NHG. De kosten van NHG zijn éénmalig 0,9% van de hypotheeksom.

 

Variabele kosten

Niet iedereen krijgt te maken met deze kosten, maar hou er rekening mee dat dit nog eventueel erbij kan komen.

Bankgarantie of waarborgsom

Bij het kopen van een bestaande woning wordt er meestal in artikel 4 van de koopakte gepraat over een waarborg. Dit is meestal 10% van de koopsom, je kan er voor kiezen om dit zelf te storten, maar niet iedereen heeft dit geld op de rekening staan. Wanneer je een hypotheek sluit kan je dit bij sommige geldverstrekkers afsluiten. Wanneer de geldverstrekker naar keuze dit niet aanbiedt, kan je het bij Nationale Waarborg aanvragen. De kosten variëren van 0,5 tot 1% van de garantie/waarborgsom. Wij helpen je hier altijd bij.

VvE-kosten

Wanneer je een nieuwbouwappartement koopt kan het zijn dat je een voorschot voor de VvE (Vereniging van Eigenaren) moet betalen.

Belastingen

Koop je een bestaande woning midden in het jaar? Dan kan het zijn dat je bij de notaris bepaalde belastingen ziet staan. Denk bijvoorbeeld aan afvalstoffenheffing of OZB. Ook deze kosten variëren op basis van de waarde van de woning en wanneer in het jaar je de woning koopt.

Notariskosten

Nog een keer? Jazeker! Ga je samenwonen? Denk er dan goed over na om dezelfde dag van de leverings- en hypotheekakte bijvoorbeeld een samenlevingscontract af te sluiten. Wordt dit de volgende woning en heb je een overbruggingskrediet nodig? Daarvoor is ook een akte nodig, deze kosten komen er dan ook nog bij.

Goed, maar waar moet ik nou aan denken?

Stel je koopt een woning van 200.000 k.k. ziet je begroting er ongeveer zo uit:

Wist je dat de alle kosten die met de financiering van de woning te maken hebben fiscaal aftrekbaar zijn? Dat betekent dat je met het doen van de Belastingaangifte weer een stukje terug krijgt. Benieuwd of jij de woning kan kopen die je hebt gezien? Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze adviseurs.